Kun
oivalsin, mistä pyörän inha hankausääni ja kitkainen
eteenpäinmeno johtuvat, päätin yrittää siirtää takapyörää
vähän taaksepäin, jotta hankaaminen loppuisi ja jotta ketjut
menisivät samalla kireämmälle eivätkä lähdeskelisi niin
helposti.
Että
ei kun taas takarenkaan ruuveja aukomaan. Kun irrotan
vaihdesysteemiin kuuluvaa mötikkää siitä renkaan oikealta
puolelta, katkeaa mötikän sisällä olevan vaijerin pääosa, jonka
toivon paradoksaalisesti kuitenkin näyttelevän vain jotakin
vähäpätöistä sivuosaa pyörän käyttökelpoisuusasiassa.
Säädän
pyörää vähän taaemmas, tai niin ainakin yritän tehdä. Tämän
jälkeen kiristän renkaan paikalleen ja sullon pienen, vähän alle
sentin pituisen, irtopätkän samaan koloseen, jossa se oli
aiemminkin, silloin kun oli kiinni vaijerissa. Sitten asettelen myös
mötikän paikoilleen ja kiristän sen ruuvin.
Kaikki
tuntuu olevan aika lailla ok. Vaihteet tosin toimivat nyt vähän
sinnepäin, mutta vaihtuvat kuitenkin. Vaihde ei ikään kuin mene
ihan kohdalleen, se jää rakuttamaan, ja polkimet lyövät silloin
tällöin puoli kierrosta tyhjää, mutta ei kaiken aina tarvitse
niin justiinsa olla.
Vaan
jonkin ajan päästä se saakelin takarengas sitten kuitenkin taas
alkaa kihnuttaa itseään pyöränjalkaa vasten kuin vimmattu koira
kiiman kourissa.
Vaiva
äityy yhä pahemmaksi ja alan pelätä, että hankauskitka saa
takakumin savuamaan kesken ajon. Niinpä sitten, yhtenä kiireisenä
iltapäivänä, joka sattuu tämän hetken vinkkelistä olemaan eilinen, löysyttelen takarenkaan
ruuveja jälleen. Se irtonainen pikkuosa putoaa taas mötikän
sisältä asvaltille. Siirrän takarengasta vähän oikealle, ja
kiristän ruuvit. Irtopätkän sullon taas koloonsa, mutta nyt
mötikkä ei jotenkin vain tunnu enää mahtuvan (sen sisällä
olevine irtopätkineen) omalle paikalleen ruuvin päälle.
Ongelmatilanteissa väkivalta on aina käyttökelpoinen ratkaisu, tai
sitä jostain kumman syystä tulee ainakin aina silloin tällöin
ajatelleeksi niin. Hätä voimakeinot keksii! Nytkin siis yritän
survoa mötikkää paikalleen, vaikka pikkuosa sen sisällä panee
hanttiin. Kun survaisen oikein pontevasti, se epäkelpo hukkapätkä
menee jotenkin poikittain mötikän perälle ja puskee osittain esiin
yläkautta, läpinäkyvän muovikannen reunasta, kansi kun lähtee
yhdestä reunasta paikoiltaan. Mutta kas, mötikkä menee nyt
kuitenkin paikoilleen ja voin ruuvata senkin kiinni. Survon vielä
repsottavaa muovikantta ja sen alla töröttävää pientä metallin-
eli kiusankappaletta vähän alaspäin. Sitten on jo kiire lähteä
kaupunkia kohti.
Ensimmäiset
metrit menevät ihan mukavasti. Sitten yritän vaihtaa ykkösvaihteen
kakkoseksi. Ei onnistu. Vaihdinkiekko oikeassa sarvessa ei suostu
liikkumaan. Kaupunkireissusta tulee näin ollen ihan ykkösjuttu!
Jalkani vispaavat tasamaalla kuin sähkövatkain, loivassa alamäessä
lyövät tyhjää. Moisessa sotkemisessa tulee äkkiä hiki. Vaihtelu
virkistäisi, mutta vaihteet eivät vaihdu, vaikka kuinka
voimakeinoja kaihtamatta runnoisi vaihdinta.
Seuraavana aamuna on vielä vispattava itsensä ääriärsyttävällä
pikkuvaihteella töihin. Siellä mietin vaihtoehtoja ja päädyn
viemään pyörän naapuritalon Pyöräpajalle korjattavaksi, vaikka
se tuntuukin jotenkin surulliselta ratkaisulta. Minun kun piti olla
sankarillis-omatoiminen pyöäasiain hoitaja.
Tuntuu,
että nyt olen luovuttaja. Ehkä olisi pitänyt vain yrittää vielä
itse. Kuitenkin mietin, ettei kannattane hankkia enää enempiä
katastrofeja tähän saumaan. Olisiko ehkä peräti pitänyt olla hankkimatta
ensimmäistäkään ja viedä pyörä alan ihmisille heti, kun
takakumi lakkasi tyystin ilmoja pitelemästä? Kumihomma olisi
maksanut saman, mitä tämänpäiväinen korjaustyö, jota ei siis
olisi tarvittu, jos en olisi ollut niin oma-aloitteinen kuin olin.
Olisi jäänyt väliin myös monta takarenkaan irrotusta ja takaisin
laittoa, sisäkumin ja päällykumin kanssa ähräämistä, ketjujen
paikoilleen laittoa, työkalujen mutkalle vääntämistä, työtuntia,
mustassa rasvassa rypemistä, ihmettelyä ja kirosanaa. Olisiko
todellakin pitänyt viedä pyörä ammattimiehille heti? No ei
helvetissä. Mitä kirjoittamista siitäkin nyt sitten olisi ollut.
Takarenkaaseen en suostu tekemään kuminpaikkausta vaativampia hommia. Senkin teen rengasta irroittamatta. Vaikka olenkin kovin osaava ja omatoiminen, vaihteiden saloihin en ole perehtynyt ja vien vaikeimmmissa tapauksissa pyöräni mielelläni korjaamoon. Silti minulla on yhtä ja toista kirjoitettavaa pyöräpulmistani. :)
VastaaPoista