En aina tajua aivojeni toimintaa, tai kyse lienee enemmänkin
jonkinasteisesta toimimattomuudesta.
Eilen kävi hassusti, kun olin menossa tietokirjailijoitten
tilaisuuteen Finlaysonin palatsiin.
Lähtiessäni vielä tarkistan sähköpostista, että olihan se
varmasti kuudelta ja olihan se varmasti Finlaysonin palatsi. Kyllä
vain. Tämän jälkeen lähden luonnollisestikin kävelemään
Finlaysonin palatsin ohi kohti Pikkupalatsia, koska jostain syystä
olen liimannut mieleeni kuvan, että siellä se tilaisuus on.
Pikkupalatsilla ihmettelen, miksi se on pimeänä. Porttikin on
lukossa. Kaivan esiin kalenterin tarkistaakseni ajan ja paikan. Kas,
paikkahan oli Finlaysonin palatsi eikä Pikkupalatsi. Niinpä minä
luonnollisestikin lähden säntäämään kohti Näsilinnaa, jonka
jostain käsittämättömästä syystä seuraavaksi kuvittelen olevan
Finlaysonin palatsi.
Kiipeän Näsinkalliolle jotakin suljettua reittiä pitkin, koska se
on lyhin tie. Alitan muoviesteet ja liukastelen jäisessä
talvikunnossa olevia portaita ylös, rämmin työmaan poikki ja
alittelen vielä parit muovinauhat ja onnistun olemaan putoamatta
alas kallionseinämää. Mutta kas kummaa, myös Näsilinna on pimeä,
ovi lukossa. Kierrän rakennuksen. Vain jossain takahuoneessa tai
keittiötilassa palaa valo. Mietin, että nyt on taas
todellisuudessani pahan kerran vikaa, jokin ei täsmää. Kenelle
voin soittaa? En kenellekään. Olo on epätoivoinen.
Alan etsiä puhelimesta sähköpostiviestiä, jossa aika ja paikka
mainitaan. Edelleen siellä lukee Finlaysonin palatsi ja kello 18.
Kello kuuteen on viisi minuuttia aikaa. Siinä kohtaa mieleeni
kirkastuu, että Finlaysonin palatsi on Finlaysonin palatsi. Lähden
kipittämään kohteeseen.
Eteisessä hosun takkia ja kaulaliinaa henkariin ja huomaan naapurinaulakolla hyvin kauniin nuoren miehen. Hän ei luonnollisestikaan ole tulossa samaan tilaisuuteen kanssani, sillä siellä, minne minä olen menossa, nuorisoa edustamme me jokusen vuoden alle 50-vuotiaat. Tai no, myös vähän yli 50-vuotiaat käyvät nuorisosta. Harva nimittäin on alle seitsemänkymmenen.
Eteisessä hosun takkia ja kaulaliinaa henkariin ja huomaan naapurinaulakolla hyvin kauniin nuoren miehen. Hän ei luonnollisestikaan ole tulossa samaan tilaisuuteen kanssani, sillä siellä, minne minä olen menossa, nuorisoa edustamme me jokusen vuoden alle 50-vuotiaat. Tai no, myös vähän yli 50-vuotiaat käyvät nuorisosta. Harva nimittäin on alle seitsemänkymmenen.
Saavun oikeaan saliin noin puoli minuutta vaille kuusi. siis melko
täpärästi, mutta en ole edes viimeinen saapuja. Viimeiset yleisön
edustajat tulevat kymmenisen minuuttia myöhässä. Tätä ehkä
kahdeksankymppistä pariskuntaa voisi luonnehtia vaikka sanalla
pysäyttävä. He jäävät katselemaan salia ja vapaita paikkoja
oven suuhun ja minä jään katselemaan heitä. Katse kiinnittyy
ensimmäisenä värikkäästi pukeutuneen rouvan silmäluomiin, jotka
kimaltavat valkoista tai hopeaa. Rouvalla on paljon suuria
korvakoruja, suurimmat roikkuvat olkapäille. Korvakoruissa alimpana
heiluvat jonkinlaiset punaiset röyhyt. Röyhyt ovat ehkä muovia.
Pariskunta istuu pöytäni päätyyn tuolit käännettynä puhujaan, kummallakin vasen korva ja takaraivo minuun päin. Naisella on vasemmassa
korvassa neljä korvakorua. Miehellä on vasemmassa korvassa
kultainen korvanappi ja kuulolaite. Naisella on lyhyt, päältä
vähän pystyyn kammattu valkea tukka, miehellä ohut millisiili ja
kohollaan olevia ihonvärisiä luomia korvan yläpuolella.
Naisella on punainen vaate ja kaulassa suuri koru, jossa myös
punaisia röyhyjä, ehkä lankaa. Miehellä on musta pikkutakki,
mustat farkut ja kiiltonahkaiset kapeakärkiset kengät. Mies
nukahtaa melko pian sen jälkeen, kun on istuutunut.
Kun illan ensimmäinen puhuja lopettaa esityksensä, annetaan
tilaisuus parille lyhyelle yleisökysymykselle. Rouva tilaa ja saa
ensimmäisen puheenvuoron. Mies on herännyt. Nainen ei kysy mitään
vaan aloittaa luentomaisen monologin, jossa tulee kohtaa kohdan
perään. Kun rouvan opetuksellinen tuokio ei ota katketakseen,
aluetoimikunnan puheenjohtaja ystävällisesti huomauttaa
yleisökysymyksiin käytettävissä olevan ajan rajallisuudesta,
jolloin rouva mahdollisesti hieman tiivistää luentoaan, johon on
varustautunut muistiinpanoin, mutta ei suinkaan lopeta ennen kuin on
päässyt sen loppuun.
Toinen illan puhujista, siis tilatuista puhujista, aloittaa
osuutensa, ja samalla salissa kiertää ensimmäisen puhujan tuorein
kirja. Mies on nukahtanut uudelleen. Kun kirja saavuttaa pariskunnan,
rouva yrittää töniä miestä hereille, mutta kun tämä ei herää,
hän ottaa kirjan itselleen selattavaksi. Tai ehkä paremminkin
luettavaksi, hän näyttää paneutuvat kirjaan huolellisesti. Kun
rouva on ehkä kymmenen minuuttia lueksinut kirjaa, mies havahtuu
hereille ja rouva ojentaa kirjan herran haltuun. Naisen sormissa on
useita näyttäviä kultasormuksia.
Kun toinenkin puhuja lopettaa osuutensa, alkaa ruokailu. Nainen ja
mies asettuvat pöydän ääreen syömään. Rouva hymyilee miehelle
hellästi ja ottaa tätä kädestä kiinni. Huomaan, että myös
miehen oikeassa korvassa on kultainen korvakoru.
Minä jään ruokapöytäkeskusteluissa aina keskustelujen
ulkopuolelle, niin nytkin. Pöydässä ihmiset keskustelevat tällä
erää pareittain. Kun vastapäisen miehen keskustelutoveri syötyään
lähtee, tämä vastapäinen mies suuntaa katseensa minuun ja kysyy,
olemmeko me tavanneet. Sanon, että olemme me näissä tilaisuuksissa
olleet samaan aikaan, mutta samalla mieleeni hiipii epäilys, että
jos mies vaikka onkin ensi kertaa ”näissä tilaisuuksissa”. Olen
jotenkin muistavinani, että olen tämänkin näköisen miehen joskus
nähnyt, mutta voin yhtä hyvin sekoittaa hänet johonkuhun toiseen.
Hän esittäytyy, ehkä Teroksi, unohdan saman tien. Itse heitän
miehelle genetiivimuotoisen sukunimeni ja perään tarjoilen
etunimeni. Hörppään tuntemattoman kanssa pikkupuhumisen
epämukavuuteen lisää valkoviiniä. Samalla vahingossa kolautan
lopetusasentoon virittämiäni aterimia lautasella ja sanon oho.
Mies kysyy sen, mitä näissä ympyröissä aina kysytään, eli mitä
olen kirjoittanut. Joudun taas kertomaan, että kauan sitten
oppikirjasarjan enkä jotenkin taas osaa kysyä vastakysymystä, että
entäs sinä, kun tämä rupattelu ei vaan ole leipälajini.
Rupattelu on viinilaji, otan taas vähän. Onneksi lasi on jo toinen.
Mies puhuu politiikasta ja sen sellaisesta itselleni hyvin
haastavasta. Siksi lähinnä pudottelen vastapallona kyllää, joota
ja aivan-sanaa. Välillä muodostan kokonaisen lauseen, jonka oletan
saattavan jotenkin aiheeseen sopia ja toivon, ettei se paljasta minun
olevan totaalisen sivistymätön moukka. Lopulta viinillä
liukastettu puhe alkaa luistaa aavistuksen paremmin. Välillä
kompuroin jossakin sanassa ja mietin, vaikutanko tämän vuoksi
kenties kovin humalaiselta. Olen juonut viinilasillisia kuitenkin
vain kaksi. Ehkä-Tero ei ole juonut ollenkaan, koska on autolla. Hän
on luonnostaan puhelias ja keskustelunhaluinen, mikä luullakseni
helpottaa kummasti elämää ja ihmisten kanssa olemista.
Olin ajatellut livistää jo ennen jälkiruokakahvin ja -teen
tarjoilua, mutta en onnistunut aikeessa, ja niinpä minäkin annan
tarjoilijan kaataa kuppiini vähän teetä, vaikka uniongelmaisena
yleensä vältän myöhäistä kofeiinin nautintaa.
Kotona otankin sitten viinin ja kofeiinin päälle muutamat unetilgad
– kyllä, se on Virosta ostettu puteli – ja melatoniininapin.
Tämän koktailin nautittuani kömmin piikkimatolleni peiton alle.
Jossain vaiheessa katkonaiset nukuntajaksot ja kummat unet tulevat.
Sinähän se voisit ryhtyä vaikka kirjailijaksi, sen verran hauskasti sanoja kieputtelet ja peräkkäin asettelet. :)
VastaaPoistaPiikkimatto stimuloi kyllä hyvin hermostoa.
VastaaPoistaItse käytän enään kahta levyä, jotka piisaavat alaselän alueelle.