Ymmärretyksi
tuleminen ja hengenheimolaisuuden kokeminen on välillä hyvin
terapeuttista ja ihanaa. Silloin tällöin on tarpeen, että joku
tekee saman kuin Johnny Deppin esittämä Gilbert Grape Leonardo
DiCaprion esittämälle veljelleen – halaa ja sanoo: I know,
buddy, I know.
Kirjailijoiden ja
kirjoittajien kanssa keskusteleminen on usein mielenkiintoista ja
antoisaa. On mukavaa jutella paitsi oikeasti myös esimerkiksi
niin, että istuu yleisötilaisuudessa ja kuuntelee kirjailijan
puhetta ja aika ajoin osallistuu keskusteluun hymyilemällä,
ynähtelemällä ja nyökyttelemällä.
Dialogia kirjailijan
kanssa voi käydä myös hänen kirjaansa tai hänestä kirjoitettua
lehtijuttua lukiessaan.
Nyt luen Saska
Saarikosken toimittamaa kirjaa Sanojen alamainen, jossa Saska kertoo
isästään Pentti Saarikoskesta ja esittelee lainauksia tämän
teksteistä.
”Minulla runot
ovat jonkinlaisia syöpiä jotka kasvavat aivoissa ja käyvät
rasittaviksi ja on pakko poistaa”, Pentti sanoo.
Ymmärrän hyvin,
mitä hän tarkoittaa.
”Kun voi
kirjoittaa mitä tahansa, tuntuu mahdottomalta kirjoittaa mitään”,
Pentti avautuu, ja minä nyökyttelen.
Ystäväni Pentti
kertoo kirjoittavansa selventääkseen ajatuksiaan. Minä kerron
hänelle, että niin minäkin välillä teen.
Pentti kertoilee
myös, että ”taiteilija kantaa aina lasta sydämessään. Siinä
on hänen inspiraationsa lähde!”
Niin se varmaan
on. Minäkin olen yhä edelleen se sama leikki-ikäinen, joka huutaa
äidin perään, vaikka siihen lapseen on kasvanut vähän
aikuisuutta päälle.
Jokin aika sitten
kävin olemassa monessa asiassa samaa mieltä Rosa Liksomin kanssa.
Istuin yleisötilaisuudessa Tarja Halosen takana, joka hänkin
hymyili, ynähteli ja nyökytteli kirjailijalle moneen otteeseen.
Rosa sanoi
olevansa sen tyyppinen kirjailija, että keksii hyvin vähän.
Olemme siinä
suhteessa samaa kirjoittajalajiketta. Minusta kirjoittajan ei
tarvitse keksiä mitään. Tosielämä on niin täynnä kaikkia
uskomattomuuksia, että siitä voi poimia ainekset vaikka kuinka
mielettömään tarinaan, kunhan jättää jotkin hurjimmista
totuuksista pois, ne kun olisivat liian paksua tavaraa jopa absurdiin
fiktioon.
Rosa käyttää
kirjoittamisessaan hyväkseen yhtä lailla tuttujaan ja sukulaisiaan
kuin ratikassa kuulemaansa.
Kun kirjoittaa,
pitää vain kirjoittaa eikä liiemmin ajatella, mitä kukin
tekstistä sanoisi, mutta usein siinä kohtaa, kun teksti on tullut
tai tulossa julkiseksi, kirjoittaja alkaa miettiä vastaanottoa ja
niitä ”uhreja”, joita on hyödyntänyt tarinoissaan.
Rosa kirjoitti yhden
tarinan tädistään.
”Skitsosin, mitä
täti ajattelee”, Rosa kertoi.
Kun hän sitten meni
tätinsä luo, täti kertoi tykänneensä tarinasta kovasti. Juttu
oli ollut kuulemma oikein hauska. Täti myös kertoi hoksanneensa
heti, kenestä se oli kirjoitettu.
”Heti tunnistin,
että se on Kangasluoman Tainasta”, oli täti sanonut.
Ei ole kovin kauan
siitäkään, kun tapasin Tammisen Petrin. Hän kertoili kirjakaupassa
sekä uudesta Rikosromaanistaan että ajatuksistaan ja
kirjoittamisestaan yleisemmin.
Petri Tamminen kertoi haluavansa lukea
ja kirjoittaa, mitä on olla ihminen.
Niin, sitähän se
aika lailla on minullakin, ajattelin hänelle vastaukseksi.
Kirjailija kertoi
lapsuusmuistonsa: Hän pyöräilee uimasta tukka märkänä. Tie on kuiva. Ja hän kaipaa jotain, mutta ei tiedä mitä.
Sama tunne vaivannee
meistä kirjoittajista aika montaa.
Petri Tamminen
kertoi olevansa huolestuvaista, huolia kantavaa, ihmissorttia. Hänen
mielestään pahinta huolestuneena olemisessa on se, että huolia on
muutama enemmän kuin pystyy muistamaan.
Se tunne, että
muistettavien huolien lisäksi on sellaisia huolia, joita ei ihan
muista, vaivaa minuakin. Minulla on usein olo, että on ylipäänsä jotakin, jota ei ihan
muista, mutta melkein. Esimerkiksi jotain noloa. Vaikka sitä ei
muista, se nolottaa ja vaivaa.
Välillä toki
muistaakin – niitä noloja juttuja – eikä se ole mukavaa sekään.
Saattaa myös tulla
tunne, että on unohtanut jotakin, mitä olisi pitänyt muistaa tehdä.
Koko ajan kalvaa
lisäksi jokin epämääräinen syyllisyys ja kelvottomuuden tai
kelpaamattomuuden tuntu.
Mikään ei ole niin mukavaa ja myönteistä, etteikö siinä olisi vähintäänkin jokin ahdistava vivahde.
Jos on kesä, niin no joo, onhan se mukavaa, mutta koska se jo on, se on ihan pian ohi. Ja se on jotenkin surullista.
Satu päättyy hyvin, he saavat toisensa ja elävät onnellisina elämänsä loppuun asti. Pitäisi jäädä hyvä mieli. Mutta: elämänsä loppuun asti. Elämä loppuu. Tulee kuolema.
Ahdistaa.
Mikään ei ole niin mukavaa ja myönteistä, etteikö siinä olisi vähintäänkin jokin ahdistava vivahde.
Jos on kesä, niin no joo, onhan se mukavaa, mutta koska se jo on, se on ihan pian ohi. Ja se on jotenkin surullista.
Satu päättyy hyvin, he saavat toisensa ja elävät onnellisina elämänsä loppuun asti. Pitäisi jäädä hyvä mieli. Mutta: elämänsä loppuun asti. Elämä loppuu. Tulee kuolema.
Ahdistaa.
Näen Petri Tammisen
hymyilevän ja nyökyttelevän: I know, buddy, I know.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti